قالب فیس آپ ورزش بسکتبال

 

قالب فیس آپ ورزش بسکتبال


کد قالب ورزش بسکتبال را از کادر زير کپي کرده و در قسمت ويرايش قالب وبلاگ خود کپي نماييد



بسکتبال

بسکتبال (به انگليسي: Basketball) يک ورزش گروهي است که در آن دو تيم از پنج بازيکن سعي مي‌کنند با پرتاب توپ به داخل حلقه امتياز کسب کنند. هدف هر تيم از انجام بازي، کسب امتياز از طريق انداختن توپ در داخل حلقه است. هر توپي که از حلقه حريف عبور کند و داخل آن برود گل ناميده مي‌شود. در حالي که در حين انجام بازي قاعده‌اي از قوانين و مقرارات نيز بايد رعايت شود.
مهارت‌هايي فردي مانند شوت‌کردن دريبل‌زدن و ريباند توپ به همراه کارهاي تيمي مثل حمله و دفاع، شروط لازم براي موفقيت شرکت‌کنندگان در اين ورزش مي‌باشد. اين ورزش نخستين‌بار توسط دکتر جيمز ناي‌اسميت در پائيز  ابداع گرديد. و نخستين مجموعه رسمي از قوانين بسکتبال توسط وي وضع گريد.
بسکتبال به طور گسترده يکي از محبوب‌ترين و پرطرفدارترين ورزش‌هاي جهان محسوب مي‌شود.

تاريخچه بسکتبال

زادگاه بازي بسکتبال آمريکاست . اين بازي در اوايل پاييز سال ميلادي توسط شخصي به نام جيمز ناي‌اسميت پايه‌ريزي و ابداع شد. اما از قرن‌ها پيش در ميان ساکنان نقاط مختلف قاره آمريکا، به ويژه آمريکاي مرکزي و جنوبي انواعي از بازي و مسابقه رايج بوده که کم و بيش به بسکتبال شباهت داشته‌است.
در ايران، نوعي بازي سنتي و قديمي در ميان گله‌دارها متداول است که آن را (پاتو) (PATO) مي‌نامند. در اين بازي، دو تيم سوار بر اسب در ميداني وسيع به تاخت و تاز مي‌پردازند و هر تيم کوشش مي‌کند توپي را که شش حلقه (مانند دستگيره) بر بدنه آن هست، با پرتاب کردن و پاس دادن به ياران خودي، به آن سوي ميدان برساند و از حلقه و توري سبدي که در انتهاي ميدان بر روي ستوني چوبي نصب شده عبور دهد. اين بازي تا حدي شبيه بسکتبال است اما شباهت بازي پوک تاپوک با ورزش بسکتبال بيش از پيش است. پوک تاپوک، در ميان اقوام متمدن قاره آمريکاي جنوبي و مرکزي رواج بسيار داشت به ويژه اقوام مايا و تولتک (در ناحيه مکزيک کنوني) اين بازي با توپ و حلقه‌هاي ثابت در ميداني وسيع انجام مي‌شد.

پيشرفت بسکتبال بعد از جنگ جهاني اول

بعد از جنگ جهاني اول بسکتبال تبديل به ورزشي رقابت‌آميز و بزرگ شد. با گذشت زمان مربيان بسکتبال وضعيت مناسبي پيدا کردند و فعاليتشان مؤثر واقع شد. بسکتبال شناخته شد و به اروپا گسترش يافت. در سال نخستين مسابقات جهاني بين تيم‌هاي بسکتبال فرانسه، ايتاليا، انگلستان و آمريکا در پاريس برگزار گرديد و از سال فدراسيون آماتوري بسکتبال در ژنو با نمايندگي چند کشور تشکيل شد. در مسابقات المپيک برلين براي نخستين بار  کشور در مسابقات رسمي بسکتبال شرکت نمودند و آمريکا قهرمان المپيک گرديد.

بسکتبال در ايران

دائرةالمعارف بريتانيکا، سال ورود بسکتبال به کشور ايران را  ميلادي برابر با هجري شمسي آورده است. آنچه مسلم است، نخستين نشانه‌هاي ورود بسکتبال به ايران در سال‌هاي  و ديده شده که آن هم توسط کارکنان سفارتخانه‌هاي خارجي در ايران بوده‌است. در سال، يک مربي ورزش به نام «فريدون شريف زاده» ورزش بسکتبال را به دانش آموزان دبيرستان البرز (کالج البرز) تهران معرفي و پايه‌گذاري کرد و کم کم ديگر مربيان ورزش به گسترش و آموزش اين ورزش پرداختند. در سال ، فدراسيون بسکتبال ايران تشکيل شد و نخستين حضور بسکتبال ايران در ميدان‌هاي بين‌المللي، در بازي‌هاي المپيک لندن بود.




Share تاريخ: 1394/03/04 مشاهده : 352

آخرین قالب های ارسال شده :