دانلود قالب پزشک حیوانات

 

دانلود قالب  پزشک حیوانات


کد قالب پزشک حیوانات را از کادر زير کپي کرده و در قسمت ويرايش قالب وبلاگ خود کپي نماييد




دامپزشکی دانشی تجربی است که به شناخت، درمان و پیشگیری بیماریهای حیوانات اهلی و درمان سایر حیوانات می‌پردازد. در این رشته همچنین به بیماریهای مشترک انسان و دام پرداخته می‌شود. دامپزشکی دانشی کهن است و در ایران قدیم از دامپزشک به عنوان بیطار یاد می شده است. واژه انگلیسی دامپزشکی (veterinarian) برای اولین بار توسط توماس براون در سال ۱۶۴۶ به کار گرفته شد.

مهمترین وظایف قانونی دامپزشکی

    تامین بهداشت دام کشور از طریق پیشگیری و مبارزه با بیماریهای همه گیر و قرنطینه‌ای دام.
    بررسی بیماریهای دامی، شناسائی مناطق و منابع آلوده و راه سرایت و طرز انتشار بیماریها.
    کمک به ارتقا سطح بهداشت عمومی از طریق نظارت بهداشتی برکشتارگاهها، مراکز بسته بندی و تولید، توزیع و عرضه فرآورده‌های خام دامی.
    همکاری با وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در امر مبارزه با بیماریهای مشترک انسان و دام.
    اظهار نظر و نظارت در مورد ساخت، ورود و صدور و فروش انواع دارو، واکسن، سرم و مواد بیولوژیکی مخصوص دام.
    همکاری با مراکز ذیربط در امر آموزش و ترویج بهداشت دام به دامداران.
    تقویت و توسعه بخش خصوصی دامپزشکی.

نقش دامپزشکی در اقتصاد ملی و ایجاد اشتغال

حق دسترسی همگان به غذا به عنوان یکی از حقوق اساسی بشر از سوی تمامی کشورها و سازمان‌های بین‌المللی تائید شده‌است و پدیده دردناک گرسنگی و سو تغذیه به عنوان یکی از مهمترین چالش‌های فرآوری کشورهای در حال توسعه قرار دارد. بعلت اهمیت فراوان دامپزشکی در سلامت جامعه دامی و انسانی و همچنین تامین غذا، سال 2011 از طرف فائو با شعار " دامپزشکی برای سلامتی، دامپزشکی برای غذا و دامپزشکی برای کره زمین " بعنوان سال دامپزشکی نامگذاری شده و سایت http://vet2011.org/ در همین رابطه ایجاد شده است.
مهمترین هدف برنامه سوم توسعه کشور مبتنی براقتصاد بدون نفت بوده و در طرح ساماندهی اقتصادی این برنامه، موضوع دام و طیور و آبزیان ۱۳-۱۲ درصد اقتصاد کشور را شامل می‌گردد. توجه به مطالب فوق اهمیت تولیدات دامی، امنیت غذا و حساسیت اقتصادی مبارزه با بیماریها را آشکار می‌سازد.

در یک مطالعه در سال ۱۹۷۰ در اروپا از هر هزار هکتار زمین کشاورزی ۳۸۰۸۵ کیلوگرم پروتئین در آمریکای لاتین ۴۱۳ کیلوگرم ودر آفریقا ۵۴۲ کیلوگرم به دست آمد که یکی از مهمترین دلایل آن نحوه مبارزه با بیماریهای انگلی بوده‌است.
در ایران پروتئین حیوانی از پرورش ۷۵ میلیون راس گوسفند و بز حدود ۸ میلیون راس گاو و گاومیش و حدود ۲۰۰ میلیون قطعه طیور تامین می‌گردد. آلودگی انگلی گوارشی فاسیولا در گوسفند و بز موجب کاهش ۵/۲ کیلوگرم وزن می‌گردد.
بر اساس اطلاعات موجود هر ساله ۲ هزار تن کبد به ارزش حدود۲۰۰ میلیارد ریال تلف می‌شود. خسارات اقتصادی ناشی از بندپایان و میاز در صنعت چرم سازی معادل ۵/۲ میلیارد دلار برآورد شده‌است. سالیانه صدها نفر در ایران تحت عمل جراحی کیست هیداتیک قرار می‌گیرند که میزان خسارات اقتصادی ناشی از آن در سال ۱۳۶۷ , ۴۳ میلیارد ریال برآورد شده‌است. همه ساله سالک جلدی و احشائی و توکسوپلاسموز موجب ابتلا ۲۰ تا ۱۰۰ هزار نفر در جمعیت کشور می‌گردد که هر یک عوارض بهداشتی و خسارات اقتصادی قابل توجهی به دنبال دارد.

در یک محاسبه انجام شده در سال ۷۶، خدمات و اقدامات دامپزشکی از بروز خسارات احتمالی معادل ۹ هزار و۲۰۵ میلیارد ریال جلوگیری نموده‌است.
-۲۵ ٪ ارزش صادرات غیر نقتی را به طور مستقیم و حدود ۲۵-۲۰ ٪ ارزش افزوده بخش‌های صنعت و خدمات را به طور غیر مستقیم ایجاد کرده‌است و در مجموع ایجاد ۴۰ ٪ ارزش افزوده و اشتغال در کل کشور وابسته به بخش کشاورزی می‌باشد. در یک بررسی انجام شده طی سال‌های ۷۵-۶۸ بر روند ارزش افزوده زیر بخشهای کشاورزی مشخص شده‌است که زیر بخش دام و طیور از نرخ رشد سالیانه بالغ بر ۸۳/۵٪ بالاترین رشد برخوردار و در مجموع ۸/۴۳٪ کل ارزش افزوده بخش کشاورزی را به خود اختصاص داده‌است.





Share تاريخ: 1394/04/22 مشاهده : 222

آخرین قالب های ارسال شده :