قالب فیس آپ کویری زیبا

 

قالب فیس آپ کویری زیبا


کد قالب کویری زیبا را از کادر زير کپي کرده و در قسمت ويرايش قالب وبلاگ خود کپي نماييد



کویر مرکزی (دشت کویر)

وسیعترین کویر ایران که از دامنه های جنوبی البرز تا مرکز ایران گسترش دارد . طول آن 800 کیلومتر و عرض آن در حدود 600 کیلومتر می باشد. قسمت عمده آن را باتلاقهای وسیع فرا گرفته اند و در حاشیه پوشیده از تپه های ماسه ای و ارتفاعات پراکنده است. و پوشش گیاهی آن عمدتا از نوع گیاهان شور پسند (هالوفیت) است.

کوير : به مناطقي اتلاق ميشود لم يزرع، در دل بيابان و انتهاي حوزه آبخيز که به علت فشار آب در سطوح پايين زمين ، نمک به سطح زمين نزديک و موجب خشکي شديد مي شود

کويرها دو نوعند :

1-کوير گياهدار (گياهان غيرزراعي مقاوم به شوري مثل ني، گز، خارشتر و اشني‌‌يان در آنها ميرويد. در اين صورت گفته مي‌شود کويرهاي گياه‌دار زمين‌هايي است که قابل کشاورزي نيست ولي گياه دارد )
2-کوير فاقد گياه ( حتي پسته و خرما و جو که به شوري مقاومند نمي‌توانند در اين زمين برويند منتها اگر مقدار نمک خاک از يک حدي تجاوز بکند تقريباً‌ از 3 درصد ديگر هيچ گياهي در آن به‌عمل نخواهد آمد در اين صورت کويرهاي فاقد گياه ولي داراي قشر نمکي به‌وجود مي‌آيند مثل کوير مرکزي ايران)
گرمسار، سمنان، دامغان و شاهرود در شمال کوير مرکزي واقع شده و خور و بيابانک و جندق در جنوب آن قرار گرفته است. اين کوير است يعني نمک‌زار است ولي دورتادور آن در وسط کوير ديگر هيچ گياهي وجود ندارد. براي مثال، دشت کوير، کوير مرکزي ايران هيچ شباهتي با بيابان لوت ندارد يا به عنوان مثال يزد يک منطقه بياباني است اما ده تا کوير دارد يعني ده تا نمک‌زار دارد. مثلاً‌ کوير ساغند با اطرافش هيچ شباهتي ندارد.
در کشور ما در حدود 50 قطعه کوير وجود دارد که بزرگترين آن همين کوير مرکزي ايران است که مساحت آن صدهزار کيلومتر مربع است. اين کوير بزرگترين کوير يا نمک‌زار دنياست. در هيچ کجاي دنيا با اين وسعت نمک‌زار وجود ندارد.

• ويژگي هاي کوير

داراي خاک ريز بافت مثل رس و ...است.
پوشش گياهي از نوع شوري پسند (هالوفيت )است.
فاقد گياه يا گياهدارند که کويرهاي گياهدار به فراواني يافت ميشوند
کويرها اغلب داراي آب هستند و سطح آب هم معمولا بالا است.
سطحي نسبتا صاف دارند و معمولا آب ناهمواري هاي اطراف وارد آن مي شود.و بهمين دليل گاهي بصورت درياچه هاي کوچک فصلي ظاهر مي شوند.
کوير معمولا عارضه اي است در داخل بيابان .
درجه شوري آن فوق العاده زياد است

براي تشکيل کوير چهار شرط لازم است:

1- زمين‏هاي پست؛
2- خاک‏نرم و ريزدانه؛
3- سطح ايستادگي بالا و نوسان شديد فصلي آن؛
4- وجود املاح و سازنده‏هاي تبخيري شور و غيرشور.




Share تاريخ: 1394/04/24 مشاهده : 236

آخرین قالب های ارسال شده :